strategische veranderingsprocessen
Het CBS en perscontacten

Het CBS en perscontacten

De situatie

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) slaat een groot aantal Nederlandse statistische gegevens en informatie op en beheert die. Het CBS geeft geen interpretaties op de statistische gegevens. Het is hun taak de cijfers neutraal weer te geven. Andere organisaties, zoals het CPB, gaan met deze gegevens aan de slag en geven wel analyses en interpretaties. Door deze scherpe scheidslijn is het voor het CBS heel lastig om zich te profileren. Het belang van ‘naar buiten treden’ wordt echter steeds groter. Daarom wilde het CBS de eigen persvoering professionaliseren en dat zodanig dat de eigen mensen daarmee aan de slag konden gaan.

Onze bijdrage

Wij hebben het hoofd communicatie geadviseerd en ondersteund op het gebied van strategie en het proactief benaderen van de pers. Kijken waar het CBS iets over kan/mag zeggen, een mediakalender opzetten en vooral: regie houden. Daarnaast hebben we voor de medewerkers een workshop op maat ontwikkeld over woordvoering. De doelstelling was drieledig:

  1. Het vergroten van bewustzijn (persoonlijke ontwikkeling)
  2. Het verruimen van inzicht (hoe werkt de pers?)
  3. Het verbeteren van de werkwijze (hoe bereid je je voor en hoe sta je mensen te woord?)

Veel aandacht hebben we besteed aan de persoonlijke voorbereiding. Iedereen heeft zijn eigen stijl en pakt een persvraag anders aan.

Het resultaat

De workshop heeft CBS geholpen met vernieuwd inzicht de beantwoording van persvragen en het te woord te staan van de pers te professionaliseren. En op strategisch niveau is men nu veel actiever. Recentelijk heeft het CBS heel succesvol meegewerkt aan het programma Kassa.