strategische veranderingsprocessen
Resultaten over eerste landelijke visie onderzoek onder jongeren (mobiliteit en bezit).

Resultaten over eerste landelijke visie onderzoek onder jongeren (mobiliteit en bezit).

Jongeren willen met Ariana Grande in zelfrijdende auto stappen

Als jongeren met een buitenlandse celebrity in een zelfrijdende auto mochten stappen, zouden zij voor Ariana Grande kiezen. Dat blijkt uit onderzoek van Connected Strategische Veranderingsprocessen naar jongeren, mobiliteit (zelfrijdende auto en de Connected cars) alsmede naar de behoefte van jongeren om hun spullen te delen. 18%  kiest voor de Amerikaanse zangeres als medepassagier. 13% van de jongeren kiest voor Enzo Knol als 1ste Nederlands bekende medepassagier.  Het eerste grootschalige landelijke onderzoek is het eerste visie-onderzoek onder jongeren op het gebied van mobiliteit in de toekomst (2030) en de deeleconomie, gehouden in de leeftijd van 12 tot 24 jaar naar , waaraan duizend jongeren deelnamen. Connected Strategische Veranderingsprocessen voerde dit uit om te weten te komen waar de behoeftes liggen van jongeren op het gebied van mobiliteit en hoe zij in de deeleconomie staan. Er wordt in de branche veel gesproken over kennis, houding en gedrag, maar er wordt niet aan hen gevraagd hoe zij er werkelijk in staan.  De ontwikkelingen gaan zo hard, dat de buitenwereld erbij betrokken moet worden.

Delen

Verder houdt de jongere in de toekomst niet zo van delen, blijkt uit het onderzoek naar zelfrijdende auto’s en connected cars. Auto’s wil de jeugd niet met vreemden delen. 67% deelt zijn bolide uitsluitend met vrienden, familie of bekenden. Opmerkelijk, want de helft van SnappCar-gebruikers is 20-39 jaar.  Voor de fiets geldt hetzelfde als de auto. 65%, wil ondanks de deeleconomie, zijn fiets alleen met bekenden delen. Ook gadgets delen jongeren absoluut niet graag. 65% van de ondervraagden wil dat zijn of haar telefoon volledig van zichzelf is. Een iPad delen gaat iets makkelijker: 56 procent zou ‘m delen met familie of vrienden.  Een skateboard of een step hoeft niet zo nodig in eigen schuur te staan, vindt 88%. Wat make-up betreft: de helft van de dames wil dit met niemand delen. Twister of Monopoly met anderen delen is geen probleem, vindt 89%.

Zelfrijdende auto’s en connected cars

Het onderzoek wees verder uit dat 2/3 van de jongeren nog nooit van de term ‘connected cars’ heeft gehoord. De term zelfrijdende auto’s is bekender: 35% weet precies wat het is en 45% weet ongeveer wat het inhoudt.  Bij zelfrijdende auto’s denken jongeren vaak aan elektrische auto’s die op afstand en zonder chauffeur rijden. Bij connected cars denken ze aan auto’s die met elkaar in verbinding staan waarbij je kunt inspreken of typen waar je heen wil, en de auto er dan zelf heen rijdt.  Zelfrijdende auto’s halen wel de fun uit autorijden. 59% vindt het jammer dat ze zelf niet meer hoeven rijden en de helft vindt autorijden dan niet meer leuk. Daarom wil 3/4 van de jongeren gewoon zelf de controle over het stuur houden. 2/3 vindt een zelfrijdende auto gevaarlijk. Jongeren stappen liever in een vervoersmiddel mét bestuurder dan zonder. 48% verwacht minder ongelukken en 47% minder files.

Het voordeel: 12% besteedt meer tijd aan vrije tijd, 11% zegt dan alcohol te kunnen drinken en 6% kan in de auto Snapchatten, YouTuben of Instagrammen. Ze gebruiken dan vooral videogerichte apps: in 2020 al is 80% van alle social media-content video.  Zij vinden veiligheid de grootste belemmering voor de invoering van connected cars en zelfrijdende auto’s en noemen hacken (42% en de veiligheid van inzittenden (40%) als grootste belemmeringen.