strategische veranderingsprocessen
Mannelijke 55 plusser stapt als eerste in zelfrijdende auto

Mannelijke 55 plusser stapt als eerste in zelfrijdende auto

Helmond, 3 december 2014


Ben jij een welgestelde man, hoogopgeleid en 55-er? Of heb je net een nieuwe auto aangeschaft met de 
innovatiefste snufjes? Dan behoor jij waarschijnlijk tot de early adopters, ook wel de mensen die een bepaald product of een bepaalde technologie al willen gebruiken voordat de grote massa dat doet. Deze groep is al helemaal mee en staat te trappelen om een zelfsturende auto te kopen, volgens onderzoek van Connected Strategische Veranderingen.

De 12% van de Nederlandse bevolking die we ‘early adopters’ noemen, is helemaal klaar voor de connected car en de zelfrijdende auto. Nederlanders verschillen sterk in hun bereidheid om het stuur uit handen te geven. Alleen in de file of op de snelweg is de meerderheid voor.

Deze verrassende resultaten werden gepresenteerd door Marco Maréchal van Connected Strategische Veranderingsprocessen, tijdens het congres ‘Mobiliteit van de toekomst: van triple helix naar gouden vierhoek’ op de Automotivecampus in Helmond. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft daar het rapport in ontvangst genomen.

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat de Nederlandse bevolking is in te delen in 5 groepen in kennis, houding en gedrag ten opzichte van nieuwe vormen van mobiliteit. De twee uitersten zijn de early adopters (12%) versus de laggards (10%). Tot de laggards behoren de mensen die het product als laatste zullen aanschaffen.

Tegenover de mannen in hun blinkende auto’s staat de jongere doelgroepen (77% jonger dan 55 jaar). Het zijn de mensen die vooral beschikken over tweedehands auto’s en autorijden zien als een liefhebberij. Deze laggards geven duidelijk aan pas mee te zullen gaan in alle innovaties als verder heel Nederland al in een auto met deze functies rijdt.

Tijdens het congres konden deelnemers plaatsnemen in het Mobiliteitscafé van de toekomst waar naast workshops ook dieper is ingegaan op hoe onze kennis optimaal benut kan worden.

Zo gaf Ap Dijksterhuis (Universiteit Nijmegen) mee dat gedrag te beïnvloeden is, tip: ‘begin klein zodat je mensen op gang helpt bij gedragsverandering.’
Minister Schultz heeft via Florien van der Windt (Ministerie Infrastructuur en Milieu) laten weten dat het onderzoek met interesse wordt gelezen in het licht van de ambitie om grootschalig testen met zelfrijdende auto’s juridisch mogelijk te maken. Florien maakte tijdens het congres de vergelijking met de mobiele telefoon. Vijftien jaar geleden dachten de meeste Nederlanders dat zij nooit aan de mobiele telefoon zouden gaan, tegenwoordig heeft 90% er minimaal één.

Ook de pers heeft de nodige aandacht besteed aan de onderzoeksresultaten, zo waren wij o.a. te horen op Radio 1: http://www.radio1.nl/gids/2014-12-03